برندسازی مشترک به چه معنی است؟ انواع استراتژی آن

 

برندسازی مشترک -سیدی

برندسازی مشترک-00021


برندسازی مشترک به چه معنی است؟ انواع استراتژی آن

امروزه بیشتر از هر زمان دیگری، برندها در وضعیت بررسی فرصت‌های جدید برای کسب سهم بازار و تعامل با مصرف کنندگان بالقوه هستند. راهبرهای بازاریابی جدا از چارچوب فکر می‌کنند و بسیاری به این فکر می‌کنند با یک برند دیگر همکاری کنند تا یک مجموعه خلاقانه و تاثیرگذار را به وجود آورند.

نام تجاری مشترک یک استراتژی بازاریابی محسوب می‌شود که از چندین نام تجاری برای یک کالا یا خدمات به عنوان بخشی از یک اتحاد استراتژیک به کار می‌برند. برندسازی مشترک که به عنوان مشارکت برند نیز نام برده می‌شود، چندین نوع مختلف همکاری در برندسازی را شامل می شودر برمی‌گیرد.

برندسازی مشترک روشی موثر برای سازمان‌ها برای ترکیب نیروها است که منجر به افزایش دید و سود برند و در عین حال کاهش هزینه‌ها و ریسک فردی می‌گردد. بسیاری از شرکت ها از این نوع استراتژی بازاریابی برای به وجود آوردن محصولات بهتر و به اشتراک گذاری سایر شرکت‌های هدف مصرف کنندگان استفاده می‌کنند.

در این مقاله به بررسی مفهوم برندسازی مشترک پرداخته می‌شود و عواملی را که بازاریابان باید در نظر داشته باشند، بررسی می‌کند. برندسازی برای کسب و کارها از اهمیت ویژه ای برخوردار است که با برندسازی ارتباط با مشتری و به طبع آن میزان فروش افزایش می‌یابد.

تعریف مفهوم برندسازی مشترک

برندسازی مشترک یک نوع استراتژی است که در تلاش است تا میزان تاثیر ترکیب دو برند معروف را در یک محصول با برند سوم فراهم کند.

در تعریفی دیگر، یک راهبرد برندسازی مشترک، محصول یا خدمات جدیدی را به بازار معرفی می‌کند. سپس ویژگی‌های این محصول در خصوصیات برند دیگر اثر دارد.

برندسازی مشترک قادر است یک فعال سازی بسیار موثر داشته باشد. طوری که هر دو برند به جای اینکه مستقل عمل کنند، با هم همکاری داشته باشند. این فرآیند با جذب مشتریان احتمالی هر کدام از برندها به گسترش دسترسی، آگاهی و پتانسیل فروش کمک بسیاری می‌کند.

برندسازی مشترک در برابر بازاریابی مشترک

برخلاف برندسازی مشترک، که در آن شرکت‌ها محصول جدید و منحصربه‌ فردی را با هم به وجود می‌آورند، بازاریابی مشترک به فرآیندی گفته می‌شود که دو برند مجزا چندین محصول را از طریق یک کمپین ترکیبی تبلیغ می‌کنند. در بازاریابی مشترک تمرکز روی استراتژی ارتباطات است. شرکت‌ها سعی دارند تا پیام‌های خود را برای جلب آگاهی مخاطبان هماهنگ نمایند.

برندسازی مشترک با بازاریابی مشترک یکسان نیست و یک معنی ندارد. بازاریابی مشترک زمانی رخ می‌دهد که دو شرکت تلاش‌های بازاریابی خود را همسو با هم می‌کنند اما خدمات یا محصول جدیدی ایجاد نمی‌کنند. مشارکت اسپاتیفای با اوبر و استارباکس یک نمونه عالی از تعریف همه جانبه بازاریابی مشترک است.

مؤلفه کلیدی در این مبحث این است که ارزیابی کنید که چگونه خواهید توانست موقعیت خود را در بازار بهبود ببخشید و چه مقدار زمان نیاز است و منابع که مایل به سرمایه گذاری هستند به چه اندازه است. مشترک زمانی موثر واقع می‌شود که سازمان‌ها به هم متعهد شوند و محصولات یا خدمات موجود خود را ارتقا دهند.

برندسازی مشترک-00036


برندسازی مشترک به چه صورت کار می‌کند؟

برندسازی مشترک شامل دو یا چند برند مستقل است که با هم روی یک محصول یا خدمات جدید فعالیت می‌کنند. موفق‌ترین شرکای نام تجاری مشترک ارزش‌ها، ماموریت‌ها و فرهنگ‌های مشابهی دارند. شرکای نام تجاری مشترک منابعی از جمله تخصص داخلی، پیشرفت‌های تکنولوژیکی و بودجه را جمع آوری می‌کنند. محصولات یا خدمات جدیدی که به وسیله تلاش برندسازی مشترک فراهم می‌گردد اغلب لوگوی خاص خود را دارند.

اگر کمپین برندسازی مشترک موفقیت آمیز باشد، شاید به شرکا با سود بیشتر، ارتباطات مثبت و پایگاه مشتری بزرگتر پاداش دهد. اکیپ‌های ناموفق برند شاید درآمدی کسب نکنند، اما خطر بین همه شرکا مشترک می‌شود و ضرر فردی هر شرکت تقلیل می‌یابد.

مزایا و معایب برندسازی مشترک

در مجموع، برندسازی مشترک بر نتیجه نهایی تأثیر اثرگذار است زیرا مارک‌های جداگانه توافق می‌کنند که محصول یا خدمات جدید و فریبنده را توسعه دهند و به شکل مشترک تبلیغات کنند.

مزایا:

  • هر شرکتی در حال راه ‌اندازی یک برنامه افزودنی محصول متناسب با پایگاه مشتریان وفادار خود است که در عین حال برای جذب مشاغل جدید طراحی شده است.
  • زمانی که شرکت‌ها به شکل راهبردی و موثر اجرا شوند، شناخت برند را افزایش می‌دهند.
  • شرکت‌ها زمانی احترام و اعتبار کسب می‌کنند که با یک شریک برند معتبر همسو باشند.
  • برندسازی مشترک به هر شریک سرمایه‌گذاری کرده اجازه می‌دهد تا درآمد ایجاد کند، مشتری جدید جذب کند، ریسک را به اشتراک بگذارد و اساساً بودجه تبلیغاتی خود را افزایش دهند.
  • افزایش فروش
  • ایجاد محصولات با کیفیت بهتر
  • ایجاد درآمد حق امتیاز
  • افزایش وفاداری مشتری
  • شناسایی برند پیشرفته
  • افزایش اعتبار و احترام زمانی که با شریک یا پروژه مناسب هماهنگ باشد
  • تقسیم بار مالی برای بازاریابی، توسعه فناوری و رویدادهای تبلیغاتی
  • درآمد حاصل از فناوری تولید شده متقابل
  • به اشتراک گذاری ریسک بین همه شرکا

معایب

  • برندسازی مشترک بر اساس همکاری بنا شده است. زمانی که فرهنگ‌های کاملاً متفاوت در کنار هم قرار می‌گیرند، شاید همیشه ایده آل نباشد.
  • این توافق نیازمند اعتماد زیادی است، دستور کار  باید به دقت دنبال شوند و منابع به اشتراک گذاشته می‌شود.
  • برندها باید واکنش مصرف کننده به این مشارکت تازه تاسیس را در نظر داشته باشند.

 اگر شرکت‌ها نتوانند یک ارتباط یکپارچه و معقول را نشان دهند، تصاویر برند ممکن است با هم برخورد کنند.

برندسازی مشترک-00035


مرسوم‌ ترین استراتژی‌های برندسازی مشترک مورد استفاده امروزه:

  • برنسازی مشترک مواد تشکیل دهنده

در استراتژی برندسازی مشترک مواد، متخصصان مواد یا اجزای یک برند معروف را در محصول برند معروف دیگر به کار می‌برند. در یک مشارکت با برندسازی مشترک، هر یک از شرکا اغلب یک برند اصلی در صنعت و صنف خود هستند، با کیفیت‌های منحصر به فرد.

  •  نام تجاری مشترک یک شرکت

برندسازی مشترک یک شرکت یک نوع استراتژی بازاریابی است که به وسیله شرکت‌ها برای تبلیغ چندین برند داخلی تحت یک محصول به کار می‎‌رود. این شکل از برندسازی مشترک تنها شامل یک شرکت می‌شود اما ممکن است با شرکت‌های تابعه همکاری کند.

  •  برندسازی مشترک ملی به محلی

برندسازی تجاری مشترک ملی به محلی زمانی رخ می‌دهد که مشاغل محلی کوچک با یک نام تجاری شناخته شده ملی همسو شوند. هدف از این همکاری افزایش آگاهی از برند ملی و در عین حال افزایش درآمد کسب و کارهای کوچک است.

  •  کامپوزیت برندسازی مشترک

نام تجاری مشترک ترکیبی اتحاد بین دو یا چند شرکت معروف با هدف ارائه یک محصول یا خدمات جدید است که به صورت جداگانه امکان پذیر نخواهد بود. این موشوع می‌تواند شامل ایجاد یک محصول کاملاً جدید با هم یا بهبود یک محصول موجود باشد.

  • چند حامی نام تجاری مشترک

برندسازی چند حامی زمانی رخ می‌دهد که دو یا چند شرکت با هم یکی می‌شوند تا فناوری و رویدادهای تبلیغاتی را به اشتراک بگذارند. هر شرکت درگیر این نوع استراتژی برندسازی مشترک به دنبال فرصتی برای افزایش فروش، شناخت برند یا شهرت است.

بسیاری از کسب و کارها عمدتاً برای افزایش موارد زیر وارد برندینگ مشترک می‌شوند:

  • پایگاه مشتری
  • سهم بازار
  • سودآوری
  • ارزش درک شده
  • وفاداری مشتری
  • آگاهی از برند

نمونه برندسازی مشترک

استارباکس

در سال 2015، استارباکس با همکاری با دستگاه پخش موسیقی مگا، فضای قهوه خانه خود را تکمیل کرد.

به عنوان بخشی از این قرارداد، کارمندان استارباکس، اشتراک Spotify Premium را دریافت می‌کنند، جایی که لیست‌های پخش را انتخاب می‌کنند که به عنوان پس‌زمینه موسیقی برای دوستداران قهوه به وسیله برنامه Starbucks استفاده می‌شود.

هر برند به وسیله تبلیغات مشترک، برنامه‌های وفاداری ادغام شده و مشوق‌های ارزشمندی که از طرف یکدیگر ارائه می‌شود، سود می‌برد.

لویی ویتون و بی ام و

زمانی که یک برند خودرویی درجه یک با لباس‌های مد روز ترکیب می‌شود، لوکس بودن با تجمل روبرو می‌شود و بازار دو چندان می شود. همین خصوصیات به شکل یکپارچه با کیفیت درک شده از خط تولید پوشاک، کالاهای چرمی و چمدان لویی ویتون تطابق دارد.

با مشتریان مرفه و یک استراتژی بازاریابی که بر بخش‌های مختلف بازار سرمایه گذاری می‌کند، این دو نهاد در سال 2014 یک عملیات برندسازی مشترک موثر را تشکیل دادند.

برندسازی مشترک-00034


چرااین نمونه های برندسازی مشترک موفق هستند؟

همه سرمایه‌گذاری‌های تجاری مشترک مسیر موفقیت‌آمیزی را طی نمی‌کنند. یک مثال عالی از این موضوع زمانی است که شل، یک شرکت نفت، با لگو، یک شرکت اسباب‌بازی، شریک شد.

نمونه‌های برندسازی مشترک در این فهرست، کارآمدی خود را ثابت کرده‌اند. همه آنها ارزش افزوده ای را برای محصولات و خدمات استاندارد ارائه می‌دهند.

همه این نمونه‌های برندسازی مشترک ارزش‌ها، ماموریت‌ها و مخاطبان مشابهی را با شرکای مربوطه خود به اشتراک می‌گذارند.

سخن پایانی

برندسازی مشترک می‌تواند یک سرمایه گذاری تجاری هیجان انگیز باشد. همچنین برای هر شرکتی سازنده و سودمند است. اما برای اینکه یک شراکت کار کند، طراحی گرافیک عالی ضرورت دارد. تیم مشاوره متخصص گروه سیدی می‌توانند به شما کمک کنند تا برای همه کمپین‌های خود طرح‌های مناسبی داشته باشید.

مدیریت گروه مشاوره سیدی با کمک جمعی از متخصصین عرصه مدیریت و بازار با تحلیل شرایط روز بازار ایران و همراهی با متولیان اصناف در گرایش‌های مختلف. مفتخر به کسب دستاوردی نو و اثربخش در زمینه‌های مدیریت، برنامه ریزی چرخه فعالیت، تحقیقات بازار و فروش یکپارچه جهت ارتقاء کسب و کار گردیده است.

هدف از خدمات این گروه مشاوره، کمک به چرخه های اقتصاد صنایع کوچک و متوسط می‌باشد!

گروه مشاوره سیدی سابقه همکاری با واحدهای خدماتی و صنعتی متفاوتی را در رزومه فعالیتی و پژوهشی خود دارد. آنچه در گروه مشاوره سیدی انجام می‌شود، خلق، پرورش، ظهور وعملیاتی سازی ایده، ایجاد کسب و کار، رشد کسب و کار تا مرحله شکوفایی می‌‌باشد.

شماره تماس: 09-88288307-021







Comments

Popular posts from this blog

عوامل موثرتبین سند چشم انداز به لحاظ نظری

رویکرد نوین مدیریت استراتژی منابع انسانی

تاثیر برنامه ریزی راهبردی در سازمان