مدیریت ارتباطات یکپارچه بازاریابی به چه معنی است؟

 

مدیریت ارتباطات یکپارچه بازاریابی-00022

مدیریت ارتباطات یکپارچه بازاریابی-00001

مدیریت ارتباطات یکپارچه بازاریابی به چه معنی است؟

ارتباطات یکپارچه بازاریابی رویکردی برای ارتقاء محصولات و خدمات است که در آن سبک‌های متفاوت بازاریابی یکپارچه شده است تا پیام مشابهی به مشتریان انتقال دهند.

شرکت‌ها باید خط مشی‌هایی را برای بهبود تصویر برند و آگاهی از برند ایجاد کنند. جنبه مهم گسترش آگاهی از برند و تصویر برند به وسیله ارتباط است. سازمان‌ها برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی باید یک کانال ارتباطی به وجود آورند. این ارتباط فقط به مشتری محدود نمی‌شود، بلکه به ذینفعان شبکه ارزش نیز مرتبط است. ارتباط به وسیله تبلیغات، ترویج فروش، تمرین روابط عمومی، بازاریابی مستقیم و بازاریابی تعاملی نتیجه می‌دهد.

شناسایی نیازهای مشتری یکی از عوامل بسیار مهم در بازاریابی موفق و کاربردی محسوب می‌شود که موجب موفقیت در بازاریابی و در نهایت کسب و کار می‌شود.

مقدمه ای بر ارتباطات یکپارچه بازاریابی

ارتباطات یکپارچه بازاریابی رویکردی است که توسط سازمان‌ها برای برندسازی و هماهنگ کردن تلاش‌های ارتباطی خود استفاده می‌شود. این رشته‌ها برای ارائه وضوح، ثبات و حداکثر تأثیر ارتباطی ترکیب می‌شوند. ایده اصلی پشت خط مشی ایجاد یک تجربه یکپارچه برای مصرف کنندگان در جنبه‌های مختلف آمیخته بازاریابی است.

عناصر فرآیند ارتباطات یکپارچه بازاریابی

شرکت‌ها باید مشتاقانه منتظر توسعه شبکه ارتباطی باشند که در آن بتوانند به مشتری دسترسی راحت تری داشته باشند اما مشتری نیز بتواند به طور موثر با شرکت ها در ارتباط باشد. فناوری راه‌های بسیاری را برای برقراری ارتباط موثر باز کرده است. شرکت‌ها ابزارهای سنتی مانند روزنامه، تلویزیون، رادیو، تلفن، بیلبوردها و ابزارهای مدرن مانند اینترنت، ایمیل و دستگاه‌های بی سیم دارند.

دو طرف فرستنده – شرکت و گیرنده – مشتری در ین ارتباط وجود دارند. ابزارهای ارتباطی پیام و رسانه ای هستند که برای برقراری ارتباط فرآیند ارتباطات یکپارچه بازاریابی استفاده می‌شوند. چهار عملکرد اصلی ارتباطی عبارتند از رمزگذاری، رمزگشایی، پاسخ و بازخورد.

فرستنده باید پیام را مطابق با مخاطب هدف رمزگذاری کند و از رسانه مناسب استفاده کند. گیرنده پیام را رمزگشایی می‌کند، به پیام پاسخ می دهد و بازخورد را برای شرکت ارسال می‌کند.

اما پیام ممکن است اثر لازم را نداشته باشد اگر:

  • مخاطب هدف ممکن است تصمیم بگیرد که پیام را نادیده بگیرد زیرا جلب توجه نمی کند.
  • مخاطب هدف نمی تواند با پیام ارتباط برقرار کند.
  • اگر ارتباط قبلی تأثیری داشته باشد، مخاطب هدف پاسخ مثبت خواهد داد.
ارتباطات یکپارچه بازاریابی-0002
ارتباطات یکپارچه بازاریابی

توسعه برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی موثر

شرکت ها باید برای ایجاد یک برنامه ارتباطی موثر تلاش کنند. توسعه برنامه ارتباطات یکپارچه بازاریابی را می‌توان در هشت مرحله بیان نمود

  • اولین قدم شناسایی مخاطب هدف است.

مخاطبان هدف، مشتری فعلی یا مشتریان جدید بالقوه را شامل می‌شوند. شناسایی مخاطبان هدف برای توسعه بیشتر و موفقیت کلی برنامه ارتباطی ضرورت دارد. زمانی که مخاطب شناسایی شد، بخش بعدی ارزیابی درک شرکت یا برند فعلی در بین مخاطبان هدف است.

  • مرحله دوم تعیین اهداف مشخص برای پیام ارتباطی داده شده است.

 این هدف قادر است تقویت تصویر موجود، انتقال ویژگی یا تشویق مصرف کننده به اقدام را شامل شود. هدف می‌تواند یک پاسخ شناختی، عاطفی یا رفتاری را به همراه داشته باشد.

  • مرحله سوم طراحی پیام است.

طراحی پیام باید از هدف پیام اطاعت کند. طراحی پیام باید به چهار نکته : محتوای پیام، ساختار پیام، قالب پیام و منبع پیام توجه کافی را داشته باشد.

  • مرحله چهارم انتخاب کانال ارتباطی است.

 کانال باید برای رساندن پیام به مخاطبان مناسب باشد.

  • مرحله پنجم با برآوردهای مالی کل هزینه‌ها را شامل می‌شود.

 شرکت‌ها باید بودجه فعالیت‌های تبلیغاتی فروش و سایر فعالیت‌ها را تعیین کنند. روش‌های متداول دنبال شده عبارتند از روش مقرون به صرفه، روش درصد فروش، روش برابری رقابتی و روش‌های هدف و تکلیف.

  • گام ششم تصمیم گیری مربوط به ترکیب ارتباطی است.

شرکت‌ها بودجه محدودی دارند، بنابراین نیاز به تعادل در هزینه‌های تبلیغاتی، پیشبرد فروش، روابط عمومی، نیروی فروش و بازاریابی مستقیم دارند.

  • گام هفتم اندازه گیری نتایج فرآیند ارتباطات یکپارچه بازاریابی .

برای شرکت‌ها بسیار اهمیت دارد که نتایج فرآیند ارتباطات یکپارچه بازاریابی را به دقت دنبال کنند.

  • مرحله هشتم مدیریت فرآیند ارتباطات یکپارچه بازاریابی است.

شرکت‌ها نمی‌توانند یک رویکرد متوسط ​​را برای دستیابی به اثر ارتباطی مطلوب ادامه دهند. شرکت‌ها باید تمام ابزارهای موجود را برای دستیابی به مخاطبان گسترده تر و ارتباط موثر در مورد برند و محصولات یکپارچه کنند.

تغییر از ارتباطات بازاریابی تکه تکه به یکپارچه

اغلب، این رویکرد “یک اندازه برای همه” به دلیل فقدان ابزار اندازه گیری نتایج از نظر فروش، پرهزینه و غیر اطلاعاتی بود. اما با بهبود روش‌های جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های مصرف‌کننده از طریق فناوری تک منبعی مانند اسکنرهای فروشگاهی، بازاریابان به طور فزاینده‌ای قادر بودند فعالیت‌های تبلیغاتی را با الگوهای خرید مصرف‌کننده مرتبط کنند. شرکت‌ها همچنین شروع به کوچک کردن فعالیت‌های خود و گسترش وظایف بازاریابی در سازمان خود کردند.

امروزه بودجه‌های بازاریابی شرکت‌ها به تبلیغات تجاری، تبلیغات مصرف کننده، برندسازی، روابط عمومی و تبلیغات اختصاص می‌یابد. تخصیص بودجه‌های ارتباطی به دور از رسانه‌های جمعی و تبلیغات سنتی، اهمیت فرآیند ارتباطات یکپارچه بازاریابی را برای بازاریابی موثر افزایش داده است.

این گذار در صنعت تبلیغات و رسانه را می توان با روندهای بازار زیر خلاصه کرد:

  1. تغییر از تبلیغات رسانه‌های جمعی به اشکال مختلف ارتباطی
  2. محبوبیت روزافزون رسانه‌های تخصصی‌تر، که الگوهای مصرف فردی و افزایش تقسیم‌بندی سلایق و ترجیحات مصرف‌کننده را در نظر می‌گیرند.
  3. حرکت از یک بازار تحت سلطه تولید کننده به یک بازار خرده فروش و تحت کنترل مصرف کننده
  4. استفاده روزافزون از بازاریابی مبتنی بر داده در مقابل تبلیغات و بازاریابی با تمرکز عمومی
  5. مسئولیت پذیری بیشتر کسب و کار، به ویژه در تبلیغات
  6. پاداش مبتنی بر عملکرد در سازمان ها، که به افزایش فروش و منافع در شرکت ها کمک می کند
  7. دسترسی نامحدود به اینترنت و دسترسی آنلاین بیشتر کالاها و خدمات
  8. تمرکز بیشتر بر توسعه فعالیت‌های ارتباطات بازاریابی که در عین افزایش مزایا و کاهش هزینه‌ها، برای مخاطبان هدف ارزش تولید می‌کنند.
ارتباطات یکپارچه بازاریابی-0003
ارتباطات یکپارچه بازاریابی

مزایای ارتباطات یکپارچه بازاریابی

با وجود محصولات و خدمات بسیار زیادی که می توان از بین آنها انتخاب کرد، مصرف کنندگان اغلب تحت تأثیر تعداد زیادی از تبلیغات که سیل کانال‌های ارتباطی آنلاین و آفلاین را در بر می‌گیرند، غرق می‌شوند. یکی از مزایای عمده ارتباطات بازاریابی یکپارچه این است که بازاریابان می‌توانند به طور واضح و موثر داستان و پیام برند خود را به وسیله چندین کانال ارتباطی برای ایجاد آگاهی از نام تجاری به اشتراک بگذارند.

ارتباطات یکپارچه بازاریابی همچنین مقرون به صرفه‌تر از رسانه‌های جمعی است، زیرا مصرف‌کنندگان احتمالاً با برندها در انجمن‌های مختلف و رابط‌های دیجیتال تعامل دارند. از آنجایی که مصرف‌کنندگان زمان بیشتری را صرف رایانه‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه می‌کنند، بازاریابان به دنبال این هستند که با استفاده از نقاط لمسی مختلف، چندین قرار گرفتن در معرض برندهای خود را با هم ترکیب کنند.

مزیت دیگر ارتباطات بازاریابی یکپارچه ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت‌هایی است که به دنبال افزایش فروش و سود خود هستند. این به ویژه برای شرکت‌های کوچک یا متوسط ​​با کارکنان محدود و بودجه بازاریابی مفید است. IMC مشتریان را در ارتباطات غرق می‌کند و به آنها کمک می‌کند تا در مراحل مختلف فرآیند خرید حرکت کنند.

سازمان‌ها باید عوامل داخلی و خارجی را که بر ادراک مخاطبان در طول فرآیند ارتباطات بازاریابی یکپارچه تأثیر می‌گذارند، در نظر داشته باشند. بازاریابی به طور قابل توجهی تکامل یافته است، به ویژه در اقتصاد رسانه‌های اجتماعی اخیر، مبتنی بر فناوری.

ارتباطات یکپارچه بازاریابی-0004
ارتباطات یکپارچه بازاریابی

رویکردهای ارتباطات بازاریابی یکپارچه

نموداری از چرخ نقطه لمسی که شامل تجربه قبل از خرید (وب سایت، تبلیغات، وثیقه)، خرید (مجموعه محصول/خدمات، نمایشگر نقطه خرید، عملکرد محصول، تحویل قطعات) و پس از خرید (کیفیت محصول، برنامه های وفاداری، صورتحساب، خدمات مشتری).

  • ادراکات مصرف کننده

بازاریابی در دنیای مدرن با تعدادی چالش مواجه است که بیشتر حول محور اعتماد، نابینایی تبلیغاتی و این فرض از سوی مصرف‌کنندگان است که کسب‌وکارها فقط سعی می‌کنند چیزی به آنها بفروشند. مصرف کنندگان به طور طبیعی تمایل دارند که تبلیغات را به عنوان سوگیری رد کنند، که به طور سنتی اغلب چنین بودند.

  • رویکرد بیرونی

از طریق یکپارچه‌سازی استراتژی‌های ارتباطی و گوش دادن دقیق به ارزش‌ها و دیدگاه‌های مصرف‌کننده، سازمان‌ها می‌توانند به گونه‌ای تکامل پیدا کنند که متناسب با بازارهای خود باشند و نوع ارتباطات، محصولات، خدمات و ارزش‌های مورد تقاضا را در اختیار کاربران قرار دهند. این یک فرآیند تکراری است که در آن ادراکات مصرف‌کننده دائماً اندازه‌گیری می‌شوند و در عملیات، محصولات، خدمات و ارزش‌های سازمان بازمی‌گردند.

  • رویکرد درون به بیرون

این رویکرد نسبت به رویکرد بیرون به درون پایین‌تر است، به این دلیل ساده که بیرون به درون ذاتاً مشتری‌محور است. با این حال، رویکرد درون به بیرون توسط شرکت‌هایی با ارزش‌های قوی که عمیقاً به آن متعهد هستند استفاده می‌شود. این رویکرد بر شناسایی و انتقال پیام یک، واحد، واضح و کاملاً یکپارچه تمرکز می‌کند.

  • رویکرد استراتژیک متقابل کارکردی

همانطور که ارتباطات بازاریابی یکپارچه به تکامل خود ادامه می‌دهد، رایج ترین دیدگاه به رویکرد استراتژیک متقابل عملکردی برای ادراک مصرف کننده تبدیل شده است. در این رویکرد، سازمان‌ها بر ایجاد یک سازمان مشتری محور تمرکز می کنند، جایی که تنها چیزی که اهمیت دارد ایجاد نقاط تماس و تعامل با کاربران احتمالی است.

مدیریت گروه مشاوره سیدی با کمک جمعی از متخصصین عرصه مدیریت و بازار با تحلیل شرایط روز بازار ایران و همراهی با متولیان اصناف در گرایش‌های مختلف. مفتخر به کسب دستاوردی نو و اثربخش در زمینه‌های مدیریت، برنامه ریزی چرخه فعالیت، تحقیقات بازار و فروش یکپارچه جهت ارتقاء کسب و کار گردیده است.

هدف از خدمات این گروه مشاوره، کمک به چرخه های اقتصاد صنایع کوچک و متوسط می‌باشد!

گروه مشاوره سیدی سابقه همکاری با واحدهای خدماتی و صنعتی متفاوتی را در رزومه فعالیتی و پژوهشی خود دارد. آنچه در گروه مشاوره سیدی انجام می‌شود، خلق، پرورش، ظهور وعملیاتی سازی ایده، ایجاد کسب و کار، رشد کسب و کار تا مرحله شکوفایی می‌‌باشد.

شماره تماس: 09-88288307-021

Comments

Popular posts from this blog

مبانی اصول مدیریت منابع انسانی که هر کسب و کاری باید بداند؟

عملگرایی راه نجات شرکت ها

عوامل موثرتبین سند چشم انداز به لحاظ نظری