استرس در سازمان و تاثیرات آن

 

استرس در سازمان -ُیدی



استرس در سازمان-00022


استرس شغلی می تواند در نتیجه تعاملات بین  کارمند و شرایط کار موجود آن باشد. استرس در سازمان برای پرسنل شامل عواملی از جمله ساعت کاری طولانی و موقعیت شغلی کارمند در سازمان باشد. مطالبات غیر کاری، مانند نیازهای شخصی یا اتفاقاتی که در محیط خانه رخ می‌دهد، نیز می تواند به پیش آمدن استرس در داخل و خارج از فضای کاری کمک کند.

استرس در سازمان

وجود اضطراب به یک نقطه مرکزی و اصلی فزاینده در دنیای کارو تجارت مبدل گردیده است. به عنوان یک کارمند یا پرسنل یک سازمان، دائما در مورد آن می شنوید. کم شدن حجم کار در یک شرکت موجب به وجود آمدن استرس در میان کارگران باقی مانده می‌گردد. نظرسنجی‌هایی که انجام شده نشان دهنده این است که که کارمندان اغلب برای یافتن تعادل بین مسئولیت‌های شغلی و مسئولیت‌های خانوادگی در حال تلاش هستند. شرکت‌ها در یک چنین فضای رقابتی بیکار می‌شوند و به همین دلیل امنیت شغلی وجود ندارد و همین موجب افزایش اضطراب در سازمان می‌شود.

درک این مورد که استرس چیست؟ از کجا ناشی می شود؟ برای یک سازمان چه معنایی دارد.

استرس یا اضطراب چیست؟

اضطراب همانند انگیزه، یک تجربه ای کاملا شخصی است. یک نفر قادر است فشار و استرس شدیدی را در رابطه با کار احساس کند. فرد دیگری ممکن است نگاهش به همان کار به عنوان یک چالش هیجان انگیز باشد.  

استرس یک شرایط کاملا پویا است. زمانی به وجود می‌آید که فرد با فرصت، محدودیت یا نیازی مرتبط با خواسته خود روبرو گردد، نتیجه آن نامشخص و مهم محسوب می‌شود.

داشتن استرس همیشه بد نیست، حتی اگر در یک عرصه و مورد منفی مورد بحث قرار گیرد. در استرس فرصت وجود دارد، اینجا استرس چیز خوبی به حساب می‌آید زیرا موجب ایجاد سود بالقوه ای می‌شود. به عنوان مثال، اسکای واکر، زمانی که جنگنده خود را هدایت می‌کرد سعی داشت اژدر خود را در آن فضای کوچک که تنها نقطه ضعف ستاره مرگ بود، منفجر کند. استرس زیادی به وسیله طوفان و خود ویدر به وسیله گلوله‌ها و انفجارها ایجاد شد، اما لوک تمرکز کرد. لوک از اضطراب به نفع خود استفاده کرد.

ورزشکاران و نوازندگان از استرس برای افزایش حداکثر عملکرد خود استفاده می‌کنند. کارگران معمولی در یک سازمان از افزایش حجم کار و مسئولیت‌ها به عنوان چالشی که کیفیت و کمیت خروجی‌ها را افزایش دهند، استفاده می‌کنند.

اضطراب زمانی که با تنگناها و نیازها همراه باشد منفی می‌شود. محدودیت‌ها نیروهایی هستند که فرد را از انجام آنچه در نظر دارند منع می‌کنند. بودن تقاضا نشان دهنده از دست دادن چیزی است که مورد نظر است. آنها دو شرط لازم برای تبدیل اضطراب بالقوه به استرس واقعی هستند.

استرس در سازمان-00023
مدیریت استرس در سازمان

مدیریت استرس یعنی مجموعه ای از فنون و برنامه هایی در جهت کمک به افراد برای مقابله موثرتر با استرس در زندگی، کار و دیگر مراحل زندگی خود.  با تجزیه و تحلیل کردن عوامل اضطراب زا و انجام اقدامات مثبت برای تقلیل آثار آن‌ها در کار و زندگی صورت می‌گیرد. مدیریت کردن استرس به شما کمک می کند تا شادترو سالم تر زندگی کنید. داشتن تفکر استراتژیک توسط مدیریت سازمان بسیار ضروری در جهت به حداقل رساندن و رفع استرس در سازمان است.

چند تکنیک مدیریت کردن اضطراب

  1. پیاده روی
  2. تمرین برای تمرکز حواس
  3. یک گروه تمرینی به وجود آورید.
  4. خودتان را به طور صحیح سازماندهی کنید.

مدیریت کردن اضطراب می تواند بسیار پیچیده باشد زیرا انواع مختلفی از استرس وجود دارد. استرس حاد، حاد دوره ای و مزمن که هر کدام خصوصیات، علائم، مدت زمان و رویکردهای درمانی ویژه خود را دارند.

چگونه استرس در سازمان خود را مدیریت می کنید؟

  • عوامل استرس زا خود را ردیابی کنید. یک یا دو هفته آنها را یادداشت کنید تا بیشترین دلیل و موقعیت اضطرابتان را شناسایی کنید.
  • زمان بکذارید و درمورد آن فکر کنید.
  • مرزها را برای خودتان تعیین کنید.
  • نحوه استراحت خود را مشخص کنید.
  • با سرپرست خود در این زمینه صحبت کنید و درخواست همفکری کنید.
  • برای رفع آن زمان بگذارید.

با توجه به چهار استراتژی برای مقابله با اضطراب، آن را مدیریت کنید: اجتناب، تغییر، پذیرش و سازگاری.

استرس1
استرس در سازمان

عوامل و منابع ایجاد استرس در سازمان

سه عامل اصلی برای اضطراب وجود دارد: عوامل فردی ، عوامل سازمانی و عوامل محیطی. عوامل فردی شامل مسائل خانوادگی ، مسائل مالی و شخصیت فردی است. عوامل سازمانی شامل وظایف و نقش‌ها، خواسته های بین فردی ، ساختار سازمانی ، مدیریت و مرحله زندگی سازمانی. عوامل محیطی شامل: محیط اقتصادی ، محیط سیاسی و فناوری.

عوامل فردی

اولین مورد از سه منبع، اضطراب فردی است. افراد ممکن است رفت و آمد‌های استرس زا به محل کار خود را تجربه كنند یا در محیط کار اما این نوع استرس‌ها موردی نیست كه ما در عوامل فردی به آن توجه می‌کنیم. ما به دنبال استرس عمیق تر و طولانی مدت هستیم. استرس‌های خانوادگی، موارد مربوط به فرزندان، بیماری عوامل اضطراب زایی است که وقتی یک کارمند در محل کار است نمی تواند آن را در خانه ترک کند. اضطراب مالی، مانند ناتوانی در پرداخت قبوض یا تقاضای جدید غیرمنتظره در مورد جریان نقدینگی یک فرد نیز می تواند موضوعی باشد که زمان کار یک کارمند را با مشکل روبرو کند.

عوامل سازمانی

وظایف: اینها عوامل مربوط به نقش یک فرد در محل کار، از جمله طراحی شغل یا شرایط کاری فرد است. تقاضای استرس زا ممکن است ارائه هفتگی دقیق به تیم ارشد شرکت باشد. تقاضای اضطراب زا ممکن است جایی باشد که از فرد انتظار دارند در مدت زمان معینی وظیفه‌ای سنگین و نشدنی را انجام دهد.

خواسته‌های بین فردی: این عوامل استرس زا  توسط همکاران به وجود می‌آیند. شاید یک کارمند در حال درگیری مداوم با همکار خود است که انتظار این وجود دارد که با او همکاری نزدیک داشته باشد.

ساختار سازمانی: این به سطح تمایز در یک سازمان، میزان قوانین و مقررات و محل تصمیم گیری ها اشاره دارد. اگر کارمندان نتوانند در تصمیماتی که برای آنها اثرگذار است شرکت کنند، احتمالا دچار استرس می‌شوند.

رهبری سازمانی: این مورد به سبک مدیریتی مدیران ارشد اشاره می‌کند. مدیران می توانند محیطی مملو از تنش و اضطراب به وجود آورند. اگر کارکنان ترس این را دارند که به دلیل رعایت نکردن استانداردهای مدیریت اخراج شوند، قطعا ایجاد اضطراب می‌کند.

مرحله زندگی سازمانی: سازمان چرخه ای از مراحل (تولد، رشد، بلوغ، زوال) را پشت سر می گذارد. برای کارکنان، مرحله تولد و افول یک سازمان بسیار اضطراب آور است.  زیرا این مراحل با حجم کاری بالا و وجودعدم قطعیت در مورد آینده کاری می‌تواند مملو از اضطرابباشد.

فاکتورهای محیطی

منابع محیطی نیز منبع اضطراب است. اقتصاد ممکن است در رکود باشد و عدم اطمینان برای آینده شغلی و حساب های بانکی ایجاد کند. ممکن است ناآرامی سیاسی ایجاد شود یا استرس ایجاد شود. سرانجام ، فناوری می تواند باعث ایجاد اضطراب شود ، زیرا پیشرفت های جدید دائماً مهارت‌های کارمندان را به چالش می‌کشد. کارمندان ترس این را دارند که با سیستمی جایگزین شوند که قادر باشد همین وظیفه را انجام دهد.

استرس در سازمان-00024
تأثیرات سازمانی بر استرس

علت اصلی استرس در سازمان در یک شرایط خاص چیست؟

ما در حال حاضر عوامل متعددی را در نظر می گیریم که بر سرخوردگی و اضطراب تأثیر می گذارد.

 عوامل زیادی در محیط کار بر میزان اضطراب افراد در کار تأثیر می‌گذارد. چهار عامل اصلی شامل:

  • تفاوت شغلی
  • ابهام در وظیفه
  • تعارض در وظیفه و مسدولیت
  • اضافه بار و کم استفاده شدن آن وظیفه

تنش و دلواپسی شغلی در جامعه امروزی ما بسیارشایع است. در مشاغل مختلف وجود دارد. گزارشات حاکی از آن است که استرس بر سازمان‌هایی تأثیر منفی دارد که در آن کارمندانی  دارند که میزان استرس بالاتری را گزارش می‌کنند، رضایت شغلی کمتری دارند و افزایش گردش مالی، افزایش غیبت و بهره وری کمتری را دارا هستند. اضطراب زمانی در سازمان اتفاق می‌افند که تقاضا از توانایی فرد فراتر رود و تعادل روانی او را دچار اختلال کند. استرس در محل کار زمانی دیده می‌شود که کارمند موقعیتی را بیش از حد سنگین ببیند و در نتیجه راحتی  او را تهدید کند.

استرس در سازمان-00025
پیامدهای اصلی استرس در سازمان

برخی از تأثیراتی که استرس در سازمان می تواند بر یک کسب و کار یا سازمان داشته باشد شامل: غیبت، حضور فعلی و بیماری. این عوامل به دلیل کمبود منابع، از دست دادن دانش و تجربه و تأثیر آن بر سایر کارمندان، بر کسب و کار یا سازمان تأثیر قابل توجهی می‌گذارد.

اثرات استرس در سازمان روی افراد شامل موارد زیر باشد:

  • عملکرد و بهره وری ضعیف
  • روحیه پایین
  • افزایش شکایات کارکنان
  • تصمیم گیری ضعیف توسط افراد.
  • افزایش اشتباهات ، که به نوبه خود ممکن است منجر به شکایت مشتری یا مشتری شود.
  • افزایش بیماری و غیبت، با هزینه های جاری برای سازمان.
  • گردش کارکنان بالا.
  • روابط ضعیف بین کارکنان  درمحل کار.
  • مشکل عاطفی
  • افسردگی و اختلالات خواب
  • از دست دادن تمرکز
  • کمبود انگیزه
  • مشکل در فرآیند تفکر
  • از دست دادن حافظه
  • نمایش رفتار نامناسب
  • غیر وقت شناسی
  • نگه داشتن زمان ضعیف
  • پایین آوردن اعتماد به نفس

اثرات فردی و سازمانی استرس در سازمان

ممکن است سازمان شما در اثر اضطراب پرسنل، انواع مختلفی از آثار منفی را تجربه نمایید. شاید منجر به مشاجره کارمندان گردد. ممكن است كاركنان اشتباهات بيشتري مرتكب شوند و كاهش كلي عملكرد را منجر شود. غیبت مکرر یا دیرکردن در محل کار نیز ممکن است از دلایل استرس باشد. کسب و کار شما می تواند به دلیل عدم ارائه خدمات به مشتریان، پروژه های ناتمام، عدم ثبت سفارش یا کاهش محسوس فروش به طور چشمگیری صدمه ببیند.

استرس در سازمان همچنین می تواند رفتارهای کار معکوس ایجاد کند ، که ممکن است شامل تغییرات شخصیتی در کارکنان ، بی احترامی به همکاران یا مشتریان و بروز خشم شدید نسبت به مدیران باشد. در برخی موارد ، کارکنان ممکن است نادیده گرفتن روش های ایمنی و سیاست های شرکت را آغاز کنند ، بنابراین خود یا دیگران را در محل کار به خطر می اندازند.

اضطراب در کارکنان نیز می تواند ناشی از مسائل شخصی باشد که در خارج از کار اتفاق می‌افتد. اگر مشتریان به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض تأثیرات منفی استرس کارمندان، دیگر از کسب و کار شما استفاده نکنند، موجب از دست دادن درآمد شرکت می‌شود.

استرس در سازمان روی کارکنان می تواند باعث زیان‌های مستقیم مالی برای مشاغل کوچک شود. کاهش خدمات به مشتریان می‌تواند منجر به از دست دادن مشتریان شود. توجه ضعیف می تواند منجر به اشتباهاتی شود که باید برطرف شود، مانند حمل و نقل نادرست یا سفارش مواد. کارمندانی که به دلیل استرس محل کار خود را ترک می کنند هزینه ای برای جایگزینی ، آموزش مجدد و افزایش سرعت هزینه می کنند. کاهش خلاقیت می تواند منجر به بازاریابی ، فروش ، عملیات و نوآوری های کمتری در محصول شود.

سخن پایانی

استرس در سازمان یا محل کار نیز بر روابط افراد در داخل خانه نیز تأثیرگذار است:با شرکا و فرزندان و خانواده و دوستان. این تاثیرات به نوبه خود، بیرون ظاهر می شود و افراد بیشتری را از طریق روابط دیگر تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین می‌تواند بر سلامت جسمی و روحی و رفاه تأثیر بگذارد. مدیریت استرس یک چالش فزاینده است. مردم معمولاً استرس را چیزی کاملاً منفی می‌دانند، اما همانطور که دیدیم، استرس مزایای ملموسی دارد اگر به درستی مدیریت شود.

وظیفه مهم مدیران این است که درک بهتری از استرس در سازمان یا محل کار، سازمان‌ها و تیم‌‌ها و کارکنان خود داشته باشند. هرکسی که در مقام رهبری سازمانی یا تیمی قرار دارد باید موضوع استرس را دنبال کند. به طور کلی، شیوه‌های مدیریت خوب احتمالاً با بهبود استقلال کارکنان، آموزش، شرایط کار، برنامه‌ها، توسعه شغلی، سیستم‌های حمایتی، استرس ناسالم را کاهش می‌دهد.

مدیریت گروه مشاوره سیدی با کمک جمعی از متخصصین عرصه مدیریت و بازار با تحلیل شرایط روز بازار ایران و همراهی با متولیان اصناف در گرایش های مختلف، مفتخر به کسب دستاوردی نو و اثربخش در زمینه‌های مدیریت، برنامه ریزی چرخه فعالیت، تحقیقات بازار و فروش یکپارچه جهت ارتقاء کسب و کار گردیده است.

هدف از خدمات این گروه مشاوره، کمک به چرخه های اقتصاد صنایع کوچک و متوسط میباشد!

گروه مشاوره سیدی سابقه همکاری با واحدهای خدماتی و صنعتی متفاوتی را در رزومه فعالیتی و پژوهشی خود دارد. آنچه در گروه مشاوره سیدی انجام می شود، خلق، پرورش، ظهور وعملیاتی سازی ایده، ایجاد کسب و کار، رشد کسب و کار تا مرحله شکوفایی می‌‌باشد .

شماره تماس: 09-88288307-021


Comments

Popular posts from this blog

مبانی اصول مدیریت منابع انسانی که هر کسب و کاری باید بداند؟

عملگرایی راه نجات شرکت ها

عوامل موثرتبین سند چشم انداز به لحاظ نظری