مبانی اصول مدیریت منابع انسانی که هر کسب و کاری باید بداند؟

 

تبلیغات سیدی-04


اصول مدیریت منابع انسانی-004


وجود افراد برای موفقیت هر کسب و کاری ضرورت دارد. عملکرد کارمندان می‌تواند یک بدهی یا دارایی در ازاء یک شرکت باشد. همچون یک متخصص منابع انسانی، هر شخص نقشی اساسی در موفقیت شرکت خو دارد. مدیریت منابع انسانی خوب برای مشاغل در هر صنفی و هر اندازه ای مهم است. در این مقاله به بررسی اصول مدیریت منابع انسانی می‌پردازیم.

مدیریت منابع انسانی به چه معنی است؟

در شروع توضیحات یک توضیح کوتاهی در رابطه با مدیریت منابع انسانی یا HRM می‌دهیم. عمل مدیریت افراد و اصول مدیریت منابع انسانی برای رسیدن به عملکرد بهتر است.

اگر چنانچه اشخاصی را در یک شغلی استخدام می‌کنید، به دنبال افرادی هستید که با فرهنگ شرکت هماهنگی و تطابق داشته باشند.

اصول مدیریت منابع انسانی می‌گوید کارمندان متعهد بهره وری  بلاتری دارند، کار با کیفیت بالاتری تحویل می‌دهند و مشتریان را راضی تر می‌کنند. یعنی اگر بتوانیم راه‌هایی برای مشارکت بیشتر کارکنان پیدا کنیم، به شرکت یا سازمان کمک شایانی می‌کنیم.

بخش منابع انسانی دانش، ابزار، آموزش، مشاوره حقوقی و مدیریت استعداد را ارائه می دهد که برای حفظ و توسعه یک شرکت بسیار ضرورت دارد. این همان موضوعی است که مدیریت منابع انسانی به بهینه سازی عملکرد شرکت به وسیله مدیریت بهتر منابع انسانی انجام می‌دهد. مدیر در سازمان باید راه‌های ایجاد انگیزه در کارمندان را بداند و بر اساس آن موجب بهره وری کارمندان شود.

منابع انسانی چیست؟

اصول مدیریت منابع انسانی  به ما می‌گوید اشخاص «منابع انسانی» هستند. منابع انسانی به تمام افرادی اطلاق می‌شود که در یک مقام یا ظرفیت دیگر برای یک سازمان یا شرکت فعالیت می‌کنند یا به آن کمک می‌کنند. این افراد نیروی کار یک شرکت را شامل می‌شوند. افراد می‌توانند کارمندان عادی باشند، اما همچنین می‌توانند پیمانکار باشند.

این اشخاص دربردارنده پیمانکاران مستقل، کارگرانی که به وسیله شرکت‌های قراردادی نمایش داده می‌شوند.

هفت مبانی اصول منابع انسانی

وقتی در مورد اصول مدیریت منابع انسانی صحبت می‌کنیم، چندین فاکتور اساسی خط مشی‌های موثر اصول مدیریت منابع انسانی در نظر گرفته می شوند. این اصول عبارتند از:

  • استخدام و گزینش
  • مدیریت اجرایی
  • یادگیری و توسعه
  • برنامه ریزی جانشینی
  • غرامت و مزایا
  • سیستم های اطلاعاتی منابع انسانی
  • داده ها و تجزیه و تحلیل منابع انسانی

استخدام و انتخاب

استخدام و انتخاب بدون شک قابل نظارت ترسن فاکتور عناصر اصول مدیریت منابع انسانی هستند.

 استخدام افراد داوطلب و انتخاب بهترین افراد برای کار در شرکت یک وظیفه کلیدی در حوزه اصول مدیریت منابع انسانی است. مردم شریان حیات سازمان یا شرکت هستند و یافتن بهترین تناسب یک وظیفه کلیدی در سازمان توسط مدیریت است.

درخواست برای استخدام‌های جدید اغلب زمانی شروع می‌شود که یک شغل جدید ایجاد شود یا یک شغل موجود باز شود. سپس مدیر مستقیم شرح شغل را برای منابع انسانی ارسال می‌کند و HR شروع به جذب داوطلبان می‌کند. در این روند، منابع انسانی قادر است از وسایل مختلف به منظور گزینش برای پیدا کردن بهترین فرد برای انجام کار استفاده کند. این ابزارها دربردارنده مصاحبه، برآوردهای مختلف، بررسی‌های مرجع و دیگر رویه‌های استخدام است.

بعضی مواقع، هنگامی که داوطلبین زیادی وجود دارد، منابع انسانی ممکن است ابزارهای پیش انتخاب را استفاده کند. این ابزارها به جدا کردن فرد شایسته از میان داوطلبین مناسب کمک می‌کنند. از میان افراد داوطلب فرد موفق سپس به دور بعدی راه می‌یابد، جایی که با آنها مصاحبه می‌شود و ارزیابی عمیق تری انجام می‌شود.

اصول مدیریت منابع انسانی-008


  • مبحث مدیریت عملکرد

زمانی که کارکنان در هیئت مدیره هستند، مدیریت عملکرد اهمیت پیدا می‌کند. مدیریت عملکرد دومین اصل اساسی اصول مدیریت منابع انسانی است. این شامل کمک به افراد برای تبدیل شدن به بهترین خود در محل کار و همچنین افزایش سود شرکت است.

اغلب کارکنان مجموعه‌ای از وظایف دارند که باید به درستی انجام دهند. مدیریت عملکرد، قالبی است که کارکنان را قادر می‌کند تا در رابطه با عملکرد خود بازخورد بگیرند، تا با این کار به بهترین عملکرد لازم دسترسی پیدا کنند.

اکثریت سازمان‌ها با یک سیکل مدیریت عملکرد سالانه فعالیت می‌کنند که دربردارنده برنامه‌ریزی، نظارت، بررسی و پاداش دادن به کارکرد افراد می‌باشد. برآیند این فرآیند امکان دسته بندی کارکنان را در دسته‌های با عملکرد بالا در مقابل پایین و پتانسیل های بالا در مقابل پایین فراهم می‌آورد.

مدیریت عملکرد موفق یک مسئولیت مشترک بین منابع انسانی و مدیریت است. فضایی که اغلب مدیر مستقیم رهبری است و منابع انسانی حمایت می‌کند. مدیریت عملکرد خوب بسیار اهمیت دارد. کارمندانی که با پتانسیل کامل خود توانمند هستند، کارایی، پایداری و حاشیه سود یک کسب و کار را بهبود می‌بخشند. کارمندانی که به طور مداوم عملکرد ضعیفی دارند شاید برای نقش خود یا فرهنگ شرکت مناسب نباشند. این هم یکی از وظایف اساسی اصول مدیریت منابع انسانی است.

  • یادگیری و توسعه

افراد محصول تجربیات زندگی، کشور و عرصه ای هستند که در آن بزرگ شده‌اند. بخشی از اثرگذاری فرهنگی در منابع انسانی، یادگیری و توسعه ضمانت می‌کند که کارمندان با دگرگونی در فرآیندها، فناوری و تحولات اجتماعی یا قانونی هماهنگ می‌شوند.

یادگیری و توسعه به کارمندان کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را بالا ببرد. یادگیری و توسعه به وسیله منابع انسانی راهنمایی می‌شود. خط مشی‌های خوب قادر هستند در پیشبرد سازمان به سمت اهداف بلندمدت سوق پیدا کنند.

اغلب سازمان‌ها بودجه‌های از پیش تعریف شده ای برای تلاش‌های یادگیری و توسعه دارند. سپس این بودجه بین کارمندان توزیع می‌شود. کارآموزان، رهبران آینده و سایر پتانسیل‌های بالا اغلب فرصت‌های آموزشی بیشتری نسبت به دیگران دریافت می‌کنند.

 افراد ممکن است به شرکتی با دانش و تجربه بسیار متفاوت ورود پیدا کنند. یادگیری و توسعه راهی را در اختیار کارکنان قرار می‌دهند تا ش رخنه‌های مهارتی خود را بپوشانند و به رهبر تبدیل شوند.

اصول مدیریت منابع انسانی-006


  • برنامه ریزی جانشین پروری

برنامه ریزی جانشین پروری روند برنامه ریزی موارد احتمالی در صورت خروج کارکنان کلیدی از شرکت است. اگر یک مدیر ارشد مهم شغل خود را رها کند، داشتن یک جایگزین آماده، استمرار را ضمانت می کند و می‌تواند پول قابل توجهی برای شرکت اندوخته کند.

برنامه ریزی جانشین پروری غالبا بر اساس درجه بندی عملکرد و تلاش های یادگیری و توسعه است. این منجر به ایجاد یک طریقه استعداد می‌شود. به این معنی که مجموعه ای از کاندیداهایی است که واجد شرایط هستند و آماده هستند تا در صورت خروج شخصی، پست‌های (بالا) را پر کنند. ساخت و پرورش این سیاست و خط مشی کلید اصول مدیریت منابع انسانی افراد خوب است.

  • غرامت و مزایا

یکی دیگر از اصول اولیه منابع انسانی، غرامت و مزایا است. تاوان منطقی در به وجود آوردن انگیزه و حفظ کارکنان فاکتوری ضروری است. یکی از اصول مدیریت منابع انسانی در مورد پرداخت، تضمین عدالت و انصاف است.

ارائه پیشنهاد پرداخت مناسب بخش کلیدی جذب بهترین استعدادها است. این غرامت و مزایا باید با بودجه و حاشیه سود شرکت برابر شود. منابع انسانی باید بر افزایش دستمزد نظارت کند و استانداردهای شایستگی را تعیین کند. HR همچنین ممکن است در مواقعی حسابرسی پرداخت را انجام دهد.

غرامت شامل غرامت اولیه و غرامت ثانویه است. غرامت اولیه شامل پولی است که مستقیماً برای کار پرداخت می شود، که اغلب حقوق ماهانه و گاهی اوقات پرداخت مبتنی بر عملکرد است.

مزایای ثانویه همه پاداش های غیر پولی هستند. این می تواند شامل تعطیلات اضافی، زمان کاری انعطاف پذیر، مراقبت روزانه، حقوق بازنشستگی، ماشین شرکت و لپ تاپ و موارد دیگر باشد. هدف در اینجا این است که به افراد به روش هایی پاداش دهیم که به آنها انگیزه بدهد.

  • سیستم اطلاعات منابع انسانی

دو مورد اول از اصول مدیریت منابع انسانی، شیوه‌های منابع انسانی نیستند، بلکه ابزارهایی برای انجام بهتر منابع انسانی هستند. اولین سیستم اطلاعات منابع انسانی با نام HRIS از تمام اصولی که در بالا بحث کردیم پشتیبانی می‌کند.

برای مدیریت عملکرد، یک سیستم مدیریت عملکرد برای پیگیری اهداف فردی و درج رتبه بندی عملکرد به کار می‌رود.

در یادگیری و توسعه، سیستم مدیریت یادگیری برای توزیع داخلی محتوا استفاده می‌شود و سایر سیستم‌های منابع انسانی برای پیگیری بودجه‌ها و تاییدیه‌های آموزشی استفاده می‌شوند.

متخصصان جبران خسارت اغلب از سیستم حقوق و دستمزد برای کار خود استفاده می‌کنند و همچنین وسایل دیجیتالی موجود است که برنامه ریزی جانشین پروری موثر را مقدور می‌سازد. همه این عملکردها اغلب قادر هستند در یک سیستم واحد انجام شوند .

  • داده‌‍‌های منابع انسانی و تجزیه و تحلیل

آخرین مبانی منابع انسانی حول محور داده ها و تحلیل ها می چرخد. در نیم دهه گذشته، منابع انسانی جهشی بزرگ به سمت داده محور شدن انجام داده است.

سیستم های اطلاعات منابع انسانی که ما در مورد آن بحث کردیم اساساً یک سیستم ورود داده است. از داده‌های موجود در این سیستم‌ها می‌توان برای تصمیم گیری بهتر و آگاهانه تر استفاده کرد.

این گزارش بر وضعیت فعلی و گذشته سازمان تمرکز دارد. با استفاده از تجزیه و تحلیل اصول مدیریت منابع انسانی، منابع انسانی می‌تواند پیش بینی‌هایی نیز انجام دهد.

با پیمایش فعال و رویت این داده‌ها، منابع انسانی قادر هستند تصمیمات مبتنی بر داده‌های بیشتری را داشته باشند. این تصمیم‌ها اغلب عینی‌تر هستند، که یافتن پشتیبانی مدیریت برای این تصمیم‌ها را آسان‌تر می‌کند.

اصول مدیریت منابع انسانی-007


سخن پایانی

حالا که 7 تا اصول مدیریت منابع انسانی را می‌دانید. هیچ یک از این اصول منابع انسانی مجزا نیستند. همه آنها بر یکدیگر اثرگذار است. به این 7 اصل به عنوان بلوک‌های سازنده فکر کنید – مدیریت قوی هر عنصر اساسی به قدرت عنصر بعدی کمک می کند. در مجموع، این اصول منابع انسانی نیروی کار را قادر می‌سازد نه تنها عملکرد بهتری داشته باشد، بلکه بهترین عملکرد را نیز داشته باشد.

گروه مشاوره سیدی سابقه همکاری با واحدهای خدماتی و صنعتی متفاوتی را در رزومه فعالیتی و پژوهشی خود دارد. آنچه در گروه مشاوره سیدی انجام می‌شود، خلق ایده نو، پرورش ایده، ظهور ایده، عملیاتی سازی ایده، ایجاد کسب و کار، رشد کسب و کار تا مرحله شکوفایی می‌باشد .

شماره تماس: 09-88288307-021

Comments

Popular posts from this blog

عوامل موثرتبین سند چشم انداز به لحاظ نظری

رویکرد نوین مدیریت استراتژی منابع انسانی