شاخصه در سازمان

 

شاخصه در سازمان



شاخصه در سازمان یا ماموریت سازمان بیان كننده علت وجودی سازمان می باشد و وجه تمایز شرکت ها از یکدیگر را موجب می شود.

رشد و موفقیت نهایی شرکت‌ها و موسسات مستلزم هماهنگی عملکرد کسب کار با نتایجی که انتظار میرود و این نتایج تنها زمانی به وجود می آید که شرکت شما به طور پیوسته با اهداف کسب‌وکار سروکار داشته باشد. در واقع در عصر دیجیتال و فناوری، نیاز می باشد مدیران با در اختیار داشتن اطلاعات و بینش‌های موجود در کسب‌وکار، تصمیم‌گیری نمایند. اکنون بیشتر از هروقت دیگری کسب‌وکارها نیازمند جمع‌آوری اطلاعات بکر و بی‌نظیری می باشند که استراتژی‌های کلی شرکت را نشان داده و تصمیم‌گیری را آسان تر می کند و شاخصه در سازمان را هدف دار می کند

شاخصه در سازمان به واسطه ماهیت خود، استراتژیک می باشند و به شرکت کمک می‌کنند که واقعاً بر موضوعی پراهمیت تمرکز کنند. در واقع شاخص‌ کلیدی عملکرد، شما را اجبار می‌کند بر روی آن دسته از معیارهایی تمرکز کنید که واقعاً اهداف نهایی سازمانتان را مرتفع می‌کند. شما قادر هستید شاخص‌های کلیدی عملکرد را طوری تنظیم کنید که با استراتژی شرکت ادغام شود.

شاخصه در سازمان


ماموریت سازمان دارای ویژگیهای است:

  • سازمان را بدان گونه كه هست و آنچه درنظر دارد می توان معرفی نمود.
  • به اندازه ی محدود بوده باشد كه بعضی از فعالیتها ی مخاطره آمیز را حذف نمایند و بدان اندازه انعطاف پذیر باشد که مانع رشد و خلاقیت در سازمان نشود.
  • سازمان را از سایر سازمانها متمایز می نماید.
  • بعنوان چارچوبی عمل كند كه بتوان بدان وسیله فعالیتهای كنونی و آینده را ارزیابی نماید.
  • به حد كافی واضح و آشكار باشد تا همه اعضای سازمان بتوانند آن را درك نمایند.

ارکان شکل دهنده شاخصه در سازمان:

  • مشتریان كه كاركنان سازمان و سازمان در برابر آن مسئول می باشد
  • محصولات یا خدمات و كالائی كه در سازمان تولید می شود
  • بازار ها كه محل عرضه كالا و خدمات می باشد
  • فن آوری شامل فعالیتهائی كه سازمان در زمینه اطلاعات، آموزش و استفاده از تكنولوژی های جدید می نماید
  • توجه به بقاء رشد و سود آوری كه عمر سازمانها طولانی و سودآوری نیز با افزایش روبرو باشد
  • فلسفه
  • ویژگی های ممتاز
  • توجه به تصور مردم
  • توجه به كاركنان
شاخصه در سازمان



ماموریت سازمان در برنامه ریزی استراتژیك

تعریف شاخصه در سازمان یا  ماموریت سازمان می تواند آنقدر مهم باشد كه سرنوشت سازمان را تعیین نماید. چنانچه ماموریت كلی و مبهم كه حاوی و حامل معنی مشخصی نباشد و صرفا جنبه تبلیغاتی عمومی داشته باشد و از ایده آل سخن گوید این ماموریت فاقد كارائی می باشد.


به عقیده پیتر دراكر عدم وجود یك فلسفه وجودی تنها مهمترین علت شكست های بازرگانی در سازمانهاست. ماموریت شامل تعریف روشنی از شرایط فعلی و مورد انتظار كسب و كار در چند سال آینه می باشد ماموریت نشان دهنده همه نوع كسب و كاری است كه سازمان در آن فعالیت می نماید.
اعضای سازمان بدون داشتن چشم انداز که در ماموریت سازمان به نمایش کشیده میشود ، موقعیت از شرایط ، امکانات و چگونگی تحقق رسالت سازمان نخواهد داشت. به بیان دیگر رسالت هدف سازمان و یا اینكه چرا سازمان وظایفی را انجام می دهـد مشخص می نماید.

در نیل به ارائه ماموریت سازمان و تعیین اهداف ، تعیین شاخص  برای ارزیابی، تعیین برنامه ها، مدیران میبایستی ماموریت سازمان را به حداقل پنج زیر ماموریت ( که لازمه شکل گیری ماموریت اصلی سازمان است) تقسیم کنند.

شاخصه در سازمان


زیرساخت اول : هماهنگی و ایجاد درک سازمانی برای تحول توسط مدیران.
زیرساخت دوم :  توجه به سیاست سازمان و ترسیم استراتژی سازمانی.
زیرساخت سوم : ایجاد مدیرت عملکرد، همسو سازی تمامی سازمان شامل افراد، منابع، برنامه ها و …
زیرساخت چهارم : تبدیل استراتژی به وظیفه روزانه همه كاركنان وحتی مدیران.
زیرساخت پنجم : تبدیل استراتژی به یك فرآیند مستمر

Comments

Popular posts from this blog

مبانی اصول مدیریت منابع انسانی که هر کسب و کاری باید بداند؟

عملگرایی راه نجات شرکت ها

عوامل موثرتبین سند چشم انداز به لحاظ نظری